קידום אתרים אורגני הוא אחד הדברים בהם בעלי אתרים משקיעים משאבים באופן שוטף. אתר השואף להשיג נוכחות חזקה לטווח הארוך, אינו יכול להסתמך על קידום ממומן. עליו לנקוט בכל הפעולות על מנת לקדם את האתר באופן אורגני. והאמת שזה אתגר לא קטן. רוב העסקים פועלים בסביבה תחרותית מאוד, וכל אחד מהמתחרים רוצה להגיע למקום הראשון בגוגל. ובהתאם לכך משקיע גם משאבים רבים בקידום אתרים אורגני. אז מה הסוד?
להבין את גוגל
בוודאי שמעתם, וכנראה גם ניסיתם, את כל הדברים הידועים. למשל הוספת תוכן עם מילות מפתח שאתם רוצים לקדם ובניית קישורים. זה אמנם נכון, בתנאי שעשיתם זאת בצורה הנכונה. אבל האם ניסיתם להבין על פי מה גוגל מחליטה כיצד לדרג את האתר וכיצד למקם אותו בתוצאות החיפוש? כנראה שכאן נמצא הסוד הגדול.
רבים בוחרים להתמקד בעניינים הטכניים. הם אמנם חשובים, אך כדאי להבין על מה גוגל מסתכלת ולמה.
בשורה התחתונה גוגל רוצה לשמור על מעמדה כמנוע החיפוש מספר 1. וכידוע להיות מספר 1 זה מחייב. הם חייבים להבטיח לגולשים תוצאות איכותיות – תוצאה התואמת לכוונה שמאחורי החיפוש (מה הגולש מחפש), תוצאות המספקות לגולש חוויה איכותית ובטוחה. לצורך הדוגמה אתר שעובד טוב ומהר בלי תקלות, ונוקט במאמצים הנדרשים על מנת לשמור על פרטיות המידע.
מה משפיע על קידום אתרים אורגני
כאשר גולש הריץ את שאילתת החיפוש ”פיצה“ הוא אינו מחפש אתרים שמוזכרת בהם המילה פיצה. כך שרק העמסת מילת מפתח באתר שלכם, לא ממש מסייעת להגיע אל ראש התוצאות. גוגל מנסה להבין מה הגולש מחפש, ולתת לו את התוצאה הרלוונטית ביותר. אולי הוא מחפש מתכונים לפיצה, ואולי הוא מחפש משלוחי פיצה בסביבה. גוגל תבדוק את מיקומו ומשתנים נוספים על מנת להחליט מה יכול להתאים עבורו. רלוונטיות היא מילת המפתח. לכן במידה רבה קידום אתרים אורגני צריך לגרום לגוגל להבין את הרלוונטית של האתר שלכם.
מילה נוספת שכדאי לכם להכיר היא סמכותיות (Authority). בטח שמעתם שבשביל זה צריך לבנות קישורים. אבל אם לא תבינו את הכוונה של גוגל, גם כאן אתם עשויים להיכשל.
נניח שאתם רוצים מידע בנושא תזונה – אל מי תפנו? האדם הממוצע ברחוב או מי שלמד תזונה ופרסם עשרות מאמרים מדעיים בנושא? אנו מניחים שהאפשרות השנייה היא הטובה ביותר. גוגל משתמשת במדדים שונים על מנת לקבוע את סמכותיות האתר. מספר הקישורים הוא אחד מהם, אך לא רק. גם מעמדם של האתרים המפנים אליכם הוא בעל משמעות רבה. מדידת הסמכותיות היא אחד האתגרים הגדולים של גוגל, ובין היתר הם בוחנים גם את ותק האתר, ומספר הגולשים.
והמילה האחרונה, ואולי החשובה ביותר היא חווית המשתמש. גוגל רוצה להעניק לגולש חוויה חיובית וטובה, ולכן רבים מסתכלים היום על קידום אתרים אורגני כאופטימיזציה לחוויית המשתמש. לכאן נכנסים גורמים רבים. למשל גוגל רוצה אתר ידידותי לסלולר, מכיוון שרוב הגולשים משתמשים בסלולר. גוגל רוצה לראות אתר בטוח המשתמש ב HTTPS, אתר בלי תקלות בקוד אתר, ועוד משתנים רבים הכוללים גם תוכן איכותי. וזו ההזדמנות לשאול אתכם האם התוכן באתר רק נועד להצדיק את מילות החיפוש, או באמת יש בו ערך ואיכות.
לסיכום, קידום אתרים אורגני הוא דבר חשוב מאוד. הוא כולל בתוכו פעולות רבות. חלקן יתבצעו באתר עצמו וקשורים לנושאים מאוד טכניים, ואפילו חבילת האחסון תשפיע. אחרים קשורים לתכנים שבאתר, וגם לפעולות שתעשו בערוצים אחרים כמו בניית הקישורים ופעילות ברשתות החברתיות. חשוב לדעת מה לעשות על מנת לא לפגוע בקידום האורגני, למשל כיצד להכניס פוסט חדש לבלוג. אבל את העבודה עצמה רצוי לעשות באמצעות מומחים לקידום אתרים.